بچه های دوم راهنمایی رهیار
سایتی برای تعامل دوم ها

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

 

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 5 خرداد 1390برچسب:, توسط سینا خسروانی |

سؤالات واحد 1 – فناوري سيستم :
1 – به نظر شما ، پل كداميك از نيازهاي انسان را برطرف مي كند؟
 
عبور و مرور انسان ها، و هر آن چه مربوط به او است . از جمله ماشين آلات صنعتي و كشاورزي و ادوات نظامي ، دام و بطور كلي هر چه از روي آن ميگذرد.
 
  2 – به نظر شما چه رابطه اي بين نياز و توليد يك محصول صنعتي يا كشاورزي وجود دارد؟
 
نياز عاملي براي اختراع و ساخت يك وسيله صنعتي است. در كشاورزي نوع نياز تعيين كننده نوع كشت محصول كشاورزي است. مانند يك روش جديد براي كشت و تكثير گياهان.
 
  3 – به تصاوير ص 4 كتاب درسي نگاه كنيد:
چه عواملي باعث شد ماشين ريسندگي جاي گزين دوك دستي شود؟
 
پيشرفت علم، افزايش جمعيت، كشف مواد جديد، لزوم افزايش سرعت و باعث اين تغييرشد. 
 
  4- انسان براي توليد گرما يا سرما، كدامين محصول هاي فناوري را ساخته است؟
 
براي توليد گرما : شوفاژ ، بخاري ، كرسي ، بخاري برقي و …
براي توليد سرما : كولر، يخچال، پنكه ، بادبزن و …. 
 
  5 – يك كارخانه توليد كفش را در نظر بگيريد؛ چه چيزهايي وارد كارخانه مي شود؟
 
مواد اوليه به موادي گفته مي شود كه هيچ گونه تغييراساسي روي آن انجام نگرفته و به آن مواد خام هم گفته مي گويند،مانند: چرم ، پلاستيك، لاستيكو … 
 
 6 – به نظر شما آيا درخت يكسيستم است؟
 
بله، زيرا تمام اعضاي يك درخت بطور هماهنگ با هم كار مي كنند. نيز داراي سه قسمت اصلي هر سيستم است.
الف - ورودي : شامل، آب و مواد معدني
ب - پردازش : شامل، تبديل مواد اوليه ي ورودي به شيره ي گياهي
ج- خروجي : شامل،عمل رشد، توليد ، محصول و اكسيژن 
 
  7 – صفحه كليد چه قسمتي از سيستم رايانه است؟
 
ورودي است 
 
  8 – پردازش دو رايانه چگونه انجام مي گيرد؟
 
در قسمت پردازش ، كليدي اطلاعات وارد شده به سيستم ، توسط دستگاه ها و برنامه هايي كه از قبل توسط انسان به سيستم داده شده است، مورد تغيير و تحول قرار مي گيرد.  
 
  سؤال هاي واحد 2 – كار با برق :
1 – وسايل برقي موجود در تصاوير صفحه چهارده را با توجه به كاربرد آن ها دسته بندي كنيد؟
 
الف - اطلاع رساني :  تلفن، تلويزيون و راديو
ب - لوازم خانگي : ‌ماشين لباسشويي
ج- حمل و نقل : ‌اتومبيل ، قطار ، كشتي و هواپيما
د - تفريحي و هنري  :  دوربين عكاسي 
 
  2 – در صنعت و كشاورزي چه استفاده هايي از برق مي شود؟
 
از برق در صنعت براي به كار انداختن جرثقيل هاي سنگين و سبك جهت جا به جايي قطعه هاي بزرگ و كوچك استفاده مي شود. همچنين در به كار انداختن الكتروموتورها، جهت توليد نيرو و … نيز استفاده مي شود. اما در كشاورزي از برق ،براي موتور آب و مواردي از اين قبيل بهره مي برند. 
 
  3 – براي پيش گيري از خطرهاي احتمالي برق چه راه هايي را پيشنهاد مي كنيد؟
 
داشتن فيوز براي هر مدار به طور جداگانه – استفاده از كليدهاي محافظ جريان برق، وجود سيم ارت در مصرف كننده ها راه هاي پيشنهادي است. 
 
  4 – آيا استفاده از سيم اتصال به زمين تمامي خطرهاي ناشي از كار با برق را برطرف مي كند؟ چرا ؟
 
خير، زيرا از انواع اتصال هاي خطرناك برقي ، يكنوع آن كه خطر اتصال به بدنه است را برطرف مي كند. 
 
  5 – اتصال سيم فاز به بدنه چه خطراتي دارد و چگونه مي توان جلوگيري كرد؟
 
در اين اتصال، بدنه ي وسايل برقي داراي برق شده و موجب برق گرفتگي مي گردد و به وسيله ي سيم ارت (سيم اتصال به زمين) مي توان جلوگيري نمود.
براي جلوگيري مي توان از سيم ارت (سيم اتصال به زمين ) استفاده كرد. 
 
  6 – برد الكتريكي چيست؟
 
برد صفحه اي است كه قطعه هاي مورد نياز يك مدار الكترونيكي (براي انجام يكوظيفه ي خاص) روي آن نصب مي شود. 
 
  7 – كار مقاومت در مدارهاي الكترونيكي چيست؟
 
كنترل مقدار جريان الكتريكي است. 
 
  8 – ديود در مدار الكتريكي چگونه عمل مي كند؟
 
ديود شبيه كليد يك پلي است كه تنها از يكطرف جريان الكتريكي را عبور مي دهد. 
 
  9 – مدارهاي مجتمع يا آي سي از چه قطعه هايي ساخته شده است؟
 
اين قطعه از تعداد زيادي مقاومت ، خازن ، ديود و ترانزيستور ساخته شده است. 
 
  10 – قطب هاي مثبت و منفي باتري و برق شهر را با هم مقايسه كنيد.
 
در باتري همواره قطب هاي مثبت و منفي ثابت هستند. ولي در برق شهر قطب ها در ثانيه پنجاه بار تغيير مي كند. 
 

 

    

پرسش واحد 3 – بهداشت


1 – آب مورد نياز انسان و ساير جانداران ، چگونه تأمين مي شود؟
 
به دو طريق :‌آب هاي سطحي و آب زير زميني كه به صورت جاري و ساكن است. 
 
  2– نقش انسان در كاهش و افزايش آلودگي آب ها چيست؟
 
نقش انسان در كاهش آلودگي‌: ريختن زباله در آب ، كنترل فاضلاب ، جوشاندن آب، استفاده از ظروف تميز و مطلوب، استفاده از مواد شيميايي ( يد – كلر)استفاده از صافي ها در كاهش آلودگي مهم است. نقش انسان در افزايش آلودگي : رو باز بودن آب، نزديك بودن چاه آب به فاضلاب، ريختن زباله در آب از موارد افزايش آلودگي است. 
 
  3 - آب آشاميدني بايد داراي چه ويژگي هايي باشد؟
 
پاك و سالم ، بدون رنگ ،‌بدون بو ،‌بدون مزه ، صاف و زلال از ويژگي هاي آب آشاميدني است. 
 
  4- روش هاي سالم سازي آب را نام بريد؟
 
جوشاندن آب و استفاده از صافي شني ، دو روش سالم سازي آب است. 
 
 5- چه بيماري هايي به دارو نياز ندارند؟
 
بسياري از بيماري ها مانند سرماخوردگي ، سرفه هاي خفيف و ضعيف كه با استراحت، غذاي مناسب ومراقبت درمان مي شوند، به دارو نياز ندارند. 
 
 6- زيان هاي استفاده بي رويه از داروها چيست؟
 
برخي از داروها ميزان فعاليت بدن را كاهش مي دهند و بعضي داروها ميزان فعاليت بدن را زياد مي كنند. به طور كلي استفاده بي رويه از داروها در اعصاب و قلب تأثير منفي دارند و بسيار خطرناك هستند. 
 
  7- منشأ داروها از چيست؟
 
داروها ممكن است منشأ گياهي ،‌حيواني يا معدني داشته باشند. همچنين به روش شيميايي تهيه شوند. 
 
 

 8- به چه داروهايي مجاز مي گويند؟
 
برخي از داروها فوايدي دارند كه بيمار در زمان كسالت ناچار به استفاده از آن ها است. در واقع فايده ي دارو بيشتر از زيان آن است. به اين گونه داروها مجاز مي گويند. مانند : آنتي بيوتيكها.  
 


  پرسش واحد 4 – كار با چوب


1 – چگونه مي توان عمر مفيد چوب ها را درمقابل پوسيدگي و هجوم حشره ها افزايش داد؟
 
به وسيله ي اشباع كردن با مواد آلي و معدني، آغشته كردن به مواد رنگي (پل استرها)، خشككردن در كوره، اندود كردن با مواد نايلوني مي توان عمر مفيد چوب را افزايش داد. 
 
  2 – چگونه مي توان سختي و نرم بودن چوب ها را به وسيله رنده و اره تشخيص داد؟
 
چوب هاي سخت، هنگام برش داراي خاك اره هاي نرم هستند. ولي چوب هاي نرم در هنگام برش داراي خاك اره هاي زبر بوده و عمل برش سريع بر روي آن انجام مي شود . هنگام رنده كاري چوب هاي سخت، براده هاي حاصله از رنده، قطر و طول كم و برعكس در چوب هاي نرم، براده ها - قطر زياد (كلفت) و طول بيشتري دارند. 
 
 3 – چرا چوب بر خلاف خيلي از اجسام ديگر، ‌روي آب مي ايستد؟
 
به دليل متخلخل (سوراخ) بودن آن ووزن مخصوص چوب كه از وزن مخصوص آب كمتر است. 
 
 4 – چرا تيرهاي مورد استفاده در تونل معدن ها را از چوب مي سازند؟
 
الف - مقاومت تيرهاي چوبي در برابر رطوبت تونل ها، بيشتر از تيرهاي فلزي است.
ب- به علت هشدار دهنده بودن آن، چون چوب قبل از فروپاشيدن ، سر و صدا ايجاد مي كند.
ج - سبكاست و حمل و نقل آن به داخل تونل آسان تر انجام مي گيرد.
 
 
  5- اگر چوب طبق اصول فني و مناسب خشكنشود، چه اشكالي به وجود مي آيد؟
 
پس از كاربرد، در چوب ترك و شكاف ايجاد شده و كج مي شود. 
 
  6 – چرا چوب هاي مرطوب زود مي پوسند؟
 
از شرايط رشد و نمو قارچ ها ، حشره ها و حتي ميكروب ها وجود رطوبت است. در چوب هاي مرطوب، اين فرصت براي رشد و نمو قارچ و حشره به وجود مي آيد. در نتيجه باعث پوسيدگي چوب مي شود. 
 
  7 – از چوب هاي پهن برگان بيشتر در چه كارهايي استفاده مي شود؟ چرا؟
 
در كارهاي تزئيناتي . ساخت مبلمان و تهيه روكش ها از چوب هاي پهن برگان بيشتر استفاده مي شود. چون تنوع رنگ در اين گونه چوب ها بيشتر است. 
 
  8– چوب را به چه منظور خشك مي كنند؟
 
تا وزن آن كاهش و مقاومت چوب افزايش يابد. هم چنين قابل پرداخت و رنگ كردن باشد. 
 
  9– زمان لازم براي خشك كردن چوب در روش طبيعي به چه عواملي بستگي دارد؟
 
به نوع چوب و ضخامت آن بستگي دارد. 
 
 10 – در خشك كردن چوب به روش مصنوعي، چه عواملي قابل كنترل است؟
 
درجه حرارت، جريان هوا و ميزان رطوبت از عوامل قابل كنترل در خشك كردن چوب به روش مصنوعي است. 
 
  11 – مزاياي خشك كردن چوب به روش مصنوعي را بيان كنيد.
 
زمان خشك كردن چوب كوتاه است. رطوبت چوب ها را تا هر اندازه كه لازم باشد مي توان تنظيم كرد. حشره و قارچ هاي چوب خوار به وسيله حرارت از بين مي روند. اين مزايا در خشك كردن چوب به روش طبيعي وجود ندارد
 

 

  پرسش واحد 5 – كار با فلز


1 - به نظر شما ، تيرآهن هاي بزرگ و بلند چگونه به هم متصل شده اند؟
 
به وسيله جوشكاري ، پيچ و مهره متصل شده اند. 
 
 2– فلزها چگونه به اشكال مختلف در مي آيند؟
 
الف - به وسيله دست و ابزارهاي دستي : مثل سوهان كاري ، برش كاري ، سوراخ كاري
ب - به وسيله ماشين كاري مانند : تراش كاري، سنگ زني ، سوراخ كاري و … 
 
 3– چرا با هويه هاي كوچك نمي توان قطعه هاي بزرگ فلز را به هم متصل كرد؟
 
چون حرارت ايجاد شده توسط هويه به اندازه اي نيست كه بتواند قطعه هاي بزرگ فلزي را داغ كند. 
 
  4– چرا بايد سيم لحيم ، زودتر از فلزي كه لحيم كاري مي شود داغ و ذوب شود؟
 
زيرا اگر نقطه ي ذوب سيم لحيم بالاتر از فلز باشد، قبل از اين كه سيم لحيم ذوب شود، فلز مورد نظر ذوب مي شود و لحيم كاري امكان ندارد. 
 
 5 – اتصال جداشدني را با ذكر مثال تعريف كنيد.
 
در اين نوع اتصال ، قطعه ها را به آساني مي توان از هم جدا كرد. از اين رو به آن اتصال موقت نيز مي گويند. مانند: پيچ و مهره 
 
 6 – لحيم كاري را تعريف كنيد
 
اتصال دو قطعه فلز به يكديگر، به وسيله ي آلياژي به نام لحيم ( آلياژ قلع و سرب) را لحيم كاري گويند.
 
پرسش واحد 6 – ساختمان سازي :
1 – ساختن يك بنا چه مراحلي دارد؟
 
چهار مرحله را شامل مي شود. اين مراحل عبارتند از:
الف) نقشه برداري ب) مرحله ي طراحي ج) مراحل اجرايي ، شامل: پياده كردن نقشه، پي كني، پي سازي، بتن ريزي و ... د) مرحله ي بهره برداري 
 
  2. به وسيله دوربين نقشه برداري، چگونه مي توان محور افقي يا عمودي را مشخص كرد؟
 
در داخل دوربين خطوط نازكي به نام «تار» وجود دارد كه به وسيله آن مي توان محور افقي يا عمودي را مشخص نمود. اگر از داخل دوربين به ستون نگاه كنيد و ببينيد كه «تار عمودي» در امتداد ستون است، آن ستون عمودي است. 
 
  3- چه علائمي در نقشه خانه بايد اجرا شود؟
 
كادر نقشه، نقشه، جدول مشخصات ، راهنما ،و توضيحات و علامت شمال در نقشه خانه قابل اجراست. 
 
 4- جدول مشخصات نقشه بايد شامل چه ويژگي هايي باشد؟
 
اين جدول شامل : مشخصات نقشه،‌شماره ي نقشه، نوع نقشه، مهندس طرح، ميزان كوچك يا بزرگ نمايي نقشه و نام رسم كننده ي نقشه است، كه در سمت چپ ، پائين نقشه درج مي شود.  
 
  كشاورزي :


1 - بزرگي و كوچكي ريشه گياهان و عمق نفوذ آن در خاك، چه تأثيري در رشد گياهان دارد؟
 
گياهاني كه داراي ريشه اي سطحي هستند به دفعات بيشتر آب نياز دارند و با حجم آب كمتر) . ريشه ي اين نوع گياهان تنها مي توانند مواد غذايي سطح خاكرا جذب نمايند ولي گياهاني كه ريشه ي عميق دارند و به دفعات آب كمتر( با حجم آب بيشتر) و به مواد غذايي بيشتر با دفعات كمتر نياز دارند. 
 
  2 – چه عوامل محيطي در رشد گياهان مؤثرهستند؟
 
رطوبت ، هوا، آب ،‌نور ،‌خاك و دماعامل محيط رشد گياهان هستند. 
 
  3 – به چه گل هايي روز كوتاه گفته مي شود؟ ويژه گي اين گل ها چيست؟
 
برخي از گل ها مانند: داوودي براي گل دادن به هشت الي يازده ساعت نور در روز نياز دارند كه به آن ها، گل هاي روز كوتاه مي گويند. 
 
  4 – يكي از راه هاي تأمين مواد غذايي مورد نياز گياهان گلداني را بيان كنيد.
 
تعويض ساليانه خاك گلدان با خاك مناسب كه باعث رشد گياهان مي شود. 
 
  5 – انواع كودها را نام ببريد؟
 
كودها دو نوع هستند . شامل: كودهاي آلي و كودهاي شيميايي 
 
  6 – چه عواملي باعث پوسيده شدن ريشه و خشك شدن گل هاي گلداني مي شود؟
 
وجود خاك سنگين و رسي كه با آبياري ، فضاهاي خالي بين ذرات خاك از آب پر شده و هوا به ريشه گياه نمي رسد. 
 
 7 – روش هاي تكثير گياهان را نام ببريد.
 
الف - روش كشت دانه يا روش جنسي
ب - روش هاي غيرجنسي مانند قلمه زدن ،‌خوابانيدن ،‌پيوند زدن و ... 
 
 8 – كودهاي شيميايي چه نوع كودهايي هستند؟
 
اين نوع كودها شامل مواد معدني، مانند: ازت، فسفر، پتاسيم و آهن هستند كه به دو صورت مايع و جامد در اختيار گياهان قرار مي گيرد. 
 
  9 – قلمه زدن را توضيح دهيد.
 
قلمه زدن عبارت است از قراردادن قسمتي از ساقه يا برگ يك گياه در شرايط مناسب و مراقبت از آن تا پيدا شدن ريشه ، جوانه زدن و تبديل آن به يك گياه كامل، گذراندن اين مراحل را قلمه زدن گويند .  
 
دامپروري :


1 – كدام يك از كارخانه هاي توليدي براي توليد محصول خود از حيوانات استفاده مي كنند؟
 
كارخانه هاي كفش دوزي، مراكز توليدي،‌پوشاك،‌كارخانه سرم و واكس سازي،‌كارخانه هاي توليد مواد غذايي ، لبني و ... 
 
  2 – به چه علت پيش گيري از بيماري هاي دام ، بهتر از درمان آن است؟
 
چون هزينه ي پيش گيري به مراتب كمتر از درمان است. همچنين به توليد ضرر و زيان وارد مي شود و تلفات كم مي شود. در نهايت به سلامتي انسان ها هم كمك مي كند. چون تعداد زيادي از بيماري ها دام با انسان مشترك است. همچنين به فرض درمان دام، توليد محصول به زمان قبل از بيماري بر نمي گردد. 
 
 

 3 – چگونه مي توان از انتقال بيماري هايي چون: تب مالت ، سل و سياه زخم به انسان جلوگيري كرد؟
 
رعايت مسائل بهداشتي دام، بهداشت افراد و در صورت بيمار شدن دام، مصرف نكردن از محصول دام و تماس برقرار نكردن با آن ، مي توان تا حدودي از انتقال بيماري جلوگيري كرد. 
 
  4 – دام به چه حيواناتي گفته مي شود؟
 
به حيوان هايي نظير: گاو، شتر، گوسفند، گاو ميش ، بز، اسب و خرگوش دام اطلاق مي شود. 
 
  5 – رعايت مواد بهداشتي در پرورش دام به چند دسته تقسيم مي شود؟ نام ببريد.
 
دو دسته : الف – بهداشت دام داري
ب- بهداشت انفرادي دام. 
 
ادامه پرسشهاي واحد8
 
  6 – چه كارهاي را در بهداشت انفرادي دام ها بايد انجام داد؟
 
شست و شوي دام ، ضدعفوني كردن، پشم چيني، كرك چيني و واكسينه كردن دام عليه بيماري ها از جمله كا رهاي بهداشت انفرادي دام است. 
 
  7 – مواد غذايي مورد استفاده در تغذيه دام به چند دسته تقسيم مي شوند؟ نام ببريد.
 
دو دسته
الف :‌مواد علوفه اي
ب: مواد غذايي متراكم (كنسانتره) 
 
  8 – مواد غذايي متراكم به چه موادي گفته مي شود؟
 
به موادي گفته مي شود كه داراي انرژي زياد و سلولز (مواد قندي) كم باشد. مانند جو، گندم، سبوس، ذرت و سويا 
 
 

  صنايع غذايي:


1 – چرا پنير را در آب نگه داري مي كنند؟
 
به دليل جلوگيري از فعاليت ميكروب ها ، آب گيري و خوش طعم بودن پنير، در آب نگهداري مي شود. 
 
 

  2 – چرا شير استريليزه را مي توان خارج از يخچال نيز نگه داري كرد؟
 
چون با استريل كردن شير، كليه آنزيم ها، ميكروب ها و موجود هاي زنده شير از بين مي روند. 
 
 

  3 – چه عواملي موجب فساد مواد غذايي مي شود؟
 
سه عامل كلي موجب فساد مواد غذايي مي شود.
الف – عامل ميكروبي مانند: فساد شير و ...
ب – عامل فيزيكي ، مانند: دما، حرارت و نور
ج – عامل شيميايي، مثل: تركيبات شيميايي (كپك زدن) 
 
 

  4 – صنايع غذايي را تعريف كنيد؟
 
به مجموعه فعاليت هايي كه براي تهيه و نگه داشتن بهداشتي غذاها مانند: خشك كردن ، پاستوريزه ، كنسرو و بسته بندي كردن انجام مي گيرد، صنايع غذايي گفته مي شود. 
 
  5 – اصول نگه داري غذاها بر چند اصل اساسي استوار است؟
 
سه اصل :
الف – از بين بردن ميكروب ها و جلوگيري از فعاليت آن ها
ب - از بين بردن عوامل مؤثر در فساد (مانند: اكسيژن)
ج - بسته بندي مناسب براي جلوگيري از آلودگي مجد د غذا به ميكروب ها و جلوگيري از ورود اكسيژن
 
  6 – وجود چه ماده اي در شير باعث حفظ نوزادان در مقابل عفونت ها مي شود؟
 
ماده اي كه حاوي پادتن است.
 
  7 – شير پس از توليد چه مراحلي را در كارخانه هاي شير پاستوريزه طي مي كند؟
 
دريافت شير خام، صاف كردن ، سرد كردن و نگه داري شيرخام در تانكهاي ذخيره كارگاه پاستوريزاسيون شيراز آن جمله است. 
 
 

  8 – استريل كردن به چه معناست؟
 
با كمكاستريل كردن ، كليه آنزيم ها و موجودات زنده ي مواد غذايي و هواي بين آن ها و نيز قوطي كنسرو كه ممكن است با فعاليت خود سبب تغييراتي در غذا شوند، از بين مي روند. 
 
 9 – مراحل تهيه ي پنير را بيان كنيد.
 
پاستوريزه كردن شير ، سرد كردن شير تا حدود سي درجه سانتي گراد ، اضافه كردن مايه ي پنير به شير – برش و آبگيري – نگه داري در آب نمكمراحل تهيه پنير است. 
 
 10- اگر شير هنگام جوشاندن تغير شكل پيدا كند و يا به صورت دلمه درآيد نشانگر چيست؟
 
دليل بر فاسد بودن آن است و بايد از مصرف آن خودداري كرد.  
 

                                                                                  برداشت از وبلاگ بیقراران

 

نوشته شده در تاريخ 30 آذر 1389برچسب:, توسط سینا خسروانی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.